Sörös József "Forever" című kiállítása
Sörös
József „Forever” című kiállításának megnyitószövege
Balatonboglár,
2019. augusztus 9., péntek 18 óra
Sörös
Józsefet Rita leánya révén ismertem meg idestova tizennyolc éve.
Amikor kérdeztem a Ritától, hogy a szülei mivel foglalkoznak, azt
válaszolta: édesapja festőművész és főiskolán oktat. Bevallom
elsőre kétkedve fogadtam ezt az információt, hiszen sose lehetett
a Ritánál tudni, mikor tréfál vagy mond valós dolgot. Aztán
Kaposváron személyesen is találkoztam Sörös apukával, aki
egyből szimpatikus volt számomra és talán engem sem akart rögtön
kiebrudalni a házból, mondván mit legyeskedek a lánya körül.
Egy
jókedélyű, határozott személyiség benyomását keltette „Jóska
bácsi”, akinek magabiztos, kissé öntörvényű ám talpraesett
karakterét láttam viszont a kisebbik leányában is. Azok a
személyes történetek, amelyeket pedig hallhattam tőle, bizony
roppant tanulságosak voltak számomra: miként tudta magát kivágni
egy-egy faramuci élethelyzetből, vagy hogyan tudott egy-egy
konfliktusos szituációban a lehető legfrappánsabban reagálni.
Lett légyen szó akár egy rendőri igazoltatásról, ahol a meg nem
írt fuvarlevelet félkézzel töltötte ki, mialatt a rendőrt
leteremtette annak modortalan viselkedése miatt, vagy egy a
karácsonyi időszak után, későn megérkezett téli
cipőszállítmány ügyében, melynek fejleményei filmbe illő
történéseket eredményeztek. Számtalan olyan történetet
emlegethetnék fel, ahol ezt a látszólagos „lezserséget”,
slágfertig hozzáállást tapasztaltam és irigykedve gondoltam
arra, hogy jó lenne valahogy ezt eltanulni tőle.
Visszatérve
a kezdeti mondatokhoz: Sörös József valóban festőművész és
ténylegesen a Kaposvári Egyetem Művészeti Főiskolai Karán
tanított, ahol olyan új kollégákat kerestek akkor, akiknek a
tudományos fokozat megszerzése a közeljövőben realitás lehet,
és mivel én doktorandusz voltam Pécsen, Sörös apuka ajánlásával
és közbenjárására óraadóként elkezdhettem ott dolgozni. Azóta
egyetemi kar lett a Művészeti Kar. Mondhatni ezt az állást
kifejezetten Sörös apukának köszönhetem. (Még akkor is, ha a
kar létrehozója Leitner Sándor ismerte édesapámat és
mesteremet, Lantos Ferencet, tehát nem voltam a számára teljesen
ismeretlen háttérrel rendelkező valaki.)
A
Kaposvári Egyetemen láthattam hogyan oktat Sörös apuka, miként
viszonyul a hallgatókhoz, meghallgathattam tanácsait az egyes
kurzusok tematikájával kapcsolatban, és pedagógiai szemléletébe
is bepillantást nyertem. Előbbihez kapcsolódóan a hallgatók
tartottak tőle, de kedvelték is. Az egyik folyton emlegetett eset
az volt, amikor a hallgatók egy része elkéretőzött a rajzóra
végéről, mondván, hogy színházba mennek és szeretnének
hamarabb elindulni, Sörös elengedte őket természetesen. Ám
amikor ezen tanulók elhagyták a termet egy másik fiú is vette a
kabátját, mondván ő is menne. „Ha most elmegy, akkor nem lesz
meg a féléve” - hangzott az ultimátum. A huszonéves férfi
kabátban végigülte az óra hátralevő részét, nem merte kimenni
az ajtón. A pedagógiai aspektushoz kapcsolódóan pedig az az eset
maradt meg bennem, amikor még az általános iskolai élményét
mesélte nekem Jóska bácsi: ”Kiadtam a feladatot: csináljatok
terminátort. És kartondobozokból kiszabták, ragasztották,
festették az elemeket, amibe belebújhattak, amit felhúzhattak és
tanórákon keresztül készültek a terminátorok. Annyira
élvezték.” - És valóban ennél fontosabb pedagógiai cél, hogy
élvezettel foglalkozzanak a gyerekek a feladattal aligha lehet.
Pontosabban fogalmazva ez az alap! Ha ez nincs, akkor semmi értelme
az egésznek.
Irma
(aki a kereskedelemből került a tanszékre mintegy mindenesként:
modellt ült, kávét főzött, intézkedett) mindig lelkesen mesélte
az „őskort”, amikor még a Pedagógiai Kar része volt a
tanszék, milyen jó hangulat uralkodott mindig, szinte ott éltek a
tanárok, a Sörös mindig jókedvű volt és a kollégákkal egy
összeszokott, családias társaságot alkottak. Ez a fajta közösségi
vonás nagyon jellemző Jóska bácsira: a család, a haverok és
általában véve a jó társaság alapvető szükséglete a
személyiségének.
Sörös
József festményei szintúgy személyiségéből fakadnak. Fő
jellemzőjük a derű és a könnyedség. Életszemlélete átsugárzik
a képein, a légiesség érzete és a fénnyel való telítettség
illúziója keveredik bennük. Határozottan atmoszferikus jellegűek,
a színek játsszák a fő szerepet. A foltszerű kiterjedésben és
ködlő gomolygásban csak azért áll össze az anyag egy-egy
markánsabb formai elemmé, hogy ellenpontját képezze az éteri
közegnek. Hangulatképek, amelyek Sörös elmondása szerint a
műteremként szolgáló emeleti szobában a „kedvtelve-festés”
eredményeként születnek meg. A nyár a nyaralásé, a vitorlázás
és a Balaton élvezetéé, az ősz és a tél a festészeté, ahol a
nyári színek melege költözik újra a sík felületre még akkor
is, ha olykor hideg színek fogják közre őket. Amíg a volt
munkatársak legtöbbje felhagyott a festészettel, addig Sörös
József mindennapjainak részét képezi az alkotás ezen öröme.
Hagyja, hogy a kép alakítsa magát és a formai alapkoncepció
gondolati felvázolásán túl nem tesz erőszakot a folyamaton. A
kép megszületik ugyanolyan szeretetben, mint ahogyan unokáit veszi
körbe. Ugyanez a gondoskodó szeretet sugárzik a képeiből is.
Mégis mindezek a művek miért mutatnak túl az önfeledt
„festegetés” örömén? Azért, mert – és talán épp az
önfeledt tevékenység folytán – olyan derűt árasztanak
magukból, amire nagyon nagy szükség van a mai kor emberének, aki
a drámát és a tragédiát a mindennapjaiban éli meg, mindenféle
stresszhelyzet és frusztráció formájában. A megannyi
megpróbáltatás közepette pedig be nem vallottan is elemi
szükséglet a hajtásból adódó zaklatottság ellenpontjaként
megállni, elidőzni és töltekezni, a megfeszített húron
lazítani, a mindig pörgő elmét kikapcsolni vagy legalábbis
lelassítani egy alacsonyabb fordulatszámra és ezáltal nyugodtabb
állapotba kerülni.
Engedjük,
hogy hassanak ránk Sörös József festményei és élvezzük
hasonló örömmel a kiállítást, ahogy a művek alkotója élvezi
az életet.
videó: